Wat is wettelijk gezien een samenscholing?

Dit n.a.v. dit artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1500587930/stoet-van-dikke-mercedessen-aan-de-kant-gezet-om-samenscholing
Deze beslissing van de politie verbaast mij (vandaar de vraag). Straks mag ik niet eens meer in de file staan...

Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K
SentWierda
4 jaar geleden
Het gaat om het opzettelijk voor overlast zorgen. Er is veel onduidelijk wanneer daarvan sprake is. Is bijvoorbeeld een erehaag bij een begrafenis een samenscholing als er toch 1,5 meter afstand is tussen de personen?
In elk geval is een file niet een samenscholing. Want een file is niet opzettelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goede vraag, rare actie van de politie een overijverige agent? Dan zouden ze ook bij het boarden en vliegen in een vliegtuig bekeuringen moeten uitdelen. Maar let wel, dit komt uit de Telegraaf, die kloppen dingen in mijn beleving soms ook wat op
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou betaald voetbal dan ook een samenscholing zijn?? De scholen gaan morgen deels open, ook samenscholing? Heel goede vraag!!
Edraket
4 jaar geleden
Een samenscholing van auto's Veboten.....
Gekker moet het niet worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is inderdaad aanspreken en bekeuren op willekeur.
Vind ik ook hoor ;-)

Antwoorden (1)

Momenteel is er een verbod op bijeenkomsten en samenscholing van meer dan 3 personen.

Samenscholen betekent letterlijk in groepen bijeenkomen.
Dat lijkt me in dit geval ook.
De eigenaren van de Mercedessen hebben afgesproken om bij elkaar te komen, elkaar te treffen. Dat mag nu niet, ook niet als de afstand 1,5 meter is.

In een file kom je niet in groepen bijeen. Iedereen staat daar met zijn eigen voertuig en eigen bestemming. Ofwel, je spreekt niet af om elkaar in de file te treffen.

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/Samenscholen#.Xrgpdy9NehA
https://www.khn.nl/kennis/verbod-alle-bijeenkomsten-en-samenscholing-meer-dan-3-personen
Toegevoegd op 10 mei 2020 16:31: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nou prettige wedstrijd als deze mensen terecht (lijkt mij) een eventuele bekeuring gaan aanvechten.
Dit is echt mierenneuken van een overijverige agent!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar scholen morgen? samenscholing
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, scholen (basis) gaan morgen helaas weer open. Dat mag/moet van de regering.
Duizenden leerkrachten blijven thuis.
Mijn zusje werd natuurlijk verkouden (vrijdag). Aangezien ze ook een leerkracht is, kreeg ze bij een drive in van de GGD meteen een Coronatest.
Resultaat: een uur een bloedneus, stress (ik zou toch niet), gelukkig geen Corona.....
Aangezien ze ook zwaar allergisch is, kan ze waarschijnlijk nog vaker gaan.
O ja, werken mag toch niet, omdat ze dan andere collega’s kan aansteken met dit virus. En dan moeten die ook naar de GGD.
Ja, ik ben dus ook geen voorstander van openen scholen en de andere kant dit wel verbieden....